Vinylskivan har fått ett uppsving

Försäljningen av vinylskivorna har på 10-talet ökat drastiskt och under 2013 så växte den med 22 procent. Den står fortfarande bara för 1,4 procent av den totala musikförsäljningen i Sverige, men mycket talar för att den siffran kommer att stiga och börjar närma sig samma nivåer som före Spotifys genombrott. 2006 när skivan nådde sin botten så såldes endast 7000 skivor via Svenska skivbolag, idag är siffran uppe på 36 000 – Det vill säga mer än fem gånger så många.

Ökningen av vinylskivorna kommer i en tid då det även sker en ökning av illegal fildelning, legal och digital försäljning samt musikstreamingtjänster. Att vinylskivan nu får ett uppsving tros delvis vara en motreaktiv av den digitala världen. T-shirt med tryck som ”You can´t download vinyl” trycker på detta och den yngre generationen idag tycker inte att en CD skiva har något värde då man kan ladda ned denna. Vinylskivan är däremot häftigare att gå omkring och bära på. Idag ger de flesta artister ut sina album på vinyl, då dessa ofta är mer påkostade än CD varianterna vilket också kan vara en anledning till att vinylen ökar.

En vinylskiva låter alltid jättebra och har du en bra pressad skiva samt en bra stereoanläggning så är det oslagbart vad gäller ljudkvalitén. Den digitala musikevolutionen verkar inte ha utrotat behovet av fysiska objekt, något som inte bara svischar förbi på en skärm. Om vi jämför med cd skivan så ser den 70 år gamla vinylskivan lyxig ut i jämförelse. Den bökiga processen genom att första ta ur skivan ur omslaget, placera på skivtallriken och nålen i spåret blir mer högtidligt än att slå på Spotify på datorn. Märkligt nog så har folk som saknar skivspelare, börjat köpa vinylskivor. Som en statussymbol, att man tar musik på allvar.