Hur vi konsumerar musik idag och om piratkopieringens historia

Tekniken har onekligen gått framåt. Napster, P2P fildelning och The Pirate Pay har på gott och ont förändrat en hel industri och hur en hel värld konsumerar musik.

Före internet så var allt frid och fröjd med musikförsäljningen. Man hade mindre problem med piratkopiering men det spred sig inte så snabbt. Sedan kom internet, och företag upptäckte att man kunde skapa program som gjorde det möjligt för människor att dela med sig av sin musik. Internet fullkomligt exploderade med nya saker. Det kom spel, nya casinon, poker och andra hasardspel som man kunde spela på hemma framför sin dator (infowebb www.nyacasino.com). Privatpersoner la upp egna hemsidor, man kunde chatta med människor från andra sidan jordklotet genom olika BBS:er.

Napster föddes i USA i slutet av 90-talet och revolutionen var ett faktum och ingen kunde stoppa det. Även om Napster fick lägga ner så fortsatte man att sprida musik och filer genom andra program. DC++ kom och var mycket likt Napster fast det fanns ingen central knutpunkt, användarna satte upp egna ”hubbar” i stället och samlade på sig sina egna användare som delade med sig till varandra. Då var man tvungen att dela ut sina filer i sin helhet till varandra och alla kunde spåras via IP-adresser. Senare kom den teknik som fortfarande används i stor skala idag, Bitorrent. Den tekniken fungerar ungefär som P2P men man delar inte med sig av filerna på samma sätt. När man laddar ner en Bitorrent-fil så tar men en bit från tusentals andra användare. Man laddar alltså inte ner filen från en användare, det sker från tusentals samtidigt. I detta brus blir man anonym och ingen kan se att man har hela filen i sitt system.

Allt ökade och ökade ända tills någon kom på ett alternativ. Hela skivindustrin hade väldigt svårt att släppa greppet om sin musik och erbjuda den på flera plattformar än vanliga CD-skivor. Men det var då Spotify kom med sin innovativa lösning där man kunde streama sin musik, man ”hyrde” den. Inget lagrades på datorn och man ägde inte musiken. Det skulle gå att lyssna helt gratis, men man kunde uppgradera till en betalversion och få fler funktioner. Skivbolagen blev helt galen, ”Alla vill ju äga sin musik, det kommer aldrig att fungera” sa någon efter att ha fått information om vad Spotify var. Under hela sin första period som företag hade Spotify svårt att få med sig skivbolagen. Men skaparna bakom företaget gav inte upp och programmet blev mer och mer populärt. När skivbolagen såg detta kom man tillbaka och skrev på avtalen för att finnas på Spotify. Man har tagit fram statistik som visar att personer mellan 18 och 29 år piratkopierar 55 % mindre än tidigare när man har fått möjligheten till att använda Spotify.

Hur vi konsumerar musik

Som sagt, Spotify står för en stor del av musikanvändarna idag. Nästan alla har ett Spotifykonto och många betalar faktiskt 100 kr per månad för obegränsad musik i datorn och mobilen. Ser man på det stora hela är det inte mycket pengar för så mycket musik.
Youtube är inte bara en plattform där man tittar på roliga videoklipp eller när Pewdiepie spelar sina tv-spel, nej det är också en plattform där man konsumerar mycket av sin musik genom att lyssna och titta på musikvideor.

Idag är ”strömmning/streaming” ordet som beskriver samhällets mediekonsumtion.